Culture differences - Reisverslag uit Holopaw, Verenigde Staten van Lize - WaarBenJij.nu Culture differences - Reisverslag uit Holopaw, Verenigde Staten van Lize - WaarBenJij.nu

Culture differences

Door: Lize

Blijf op de hoogte en volg Lize

23 Juni 2014 | Verenigde Staten, Holopaw

Zo, weer een hele hoop geleerd en gedaan.
De groep kinderen die gisteren is aangekomen is echt een verademing op die van vorige week, alhoewel sommigen zijn gebleven omdat ze enkele weken hier verblijven in plaats van één week. Ik geef de ouders groot gelijk, zou zulke koters ook even weg uit huis willen hebben hahaha.
De groep nu heeft al een hele goede indruk gemaakt. Ze zijn beleefd en erg open net als de eerste groep. We hebben er elke week wel een paar probleem gevallen tussen zitten maar vorige week sloeg echt alles. Enkele meiden van 13-14 moesten we bijna weg slaan bij de jongens omdat ze ongepast gedrag vertoonden en ze dagen je constant uit. Ze weten hier (en dat zeggen ze ook zonder schaamte) dat we hun niks kunnen maken omdat hun ouders ons anders aanklagen en het frustrerende is dat ze dat ook echt zullen doen als we uit onze slof schieten. Ik weet dat in Nederland de tolerantie richting opvoeddeskundigen (alles in de branche) ook steeds minder wordt maar het verschil hier is dat je echt extra voorzichtig moet zijn met hoe je ze behandeld als ze een fout maken, want we kunnen hier niet al te direct zijn. Ik hoorde van mijn baas dat ze één keer enkele jaren terug iemand moesten ontslaan omdat de ouder van dat kind anders het kamp zou aanklagen vanwege 'emotionele schade' die het kind klaarblijkelijk had opgelopen van de straf die het had gekregen. Grote onzin ja, dat dacht ik dus ook. Maar ik ben hier wel op mijn tellen. Oh, en wat slikken de kids hier veel medicijnen zeg, ongelooflijk! Anti-depressiva heel veel, ja ook kids van 13/14. Heel apart.

Ik vind verder ook fijn dat ik nachtdienst heb, dan ben je toch wat closer met de kinderen dan in de dagdienst omdat we samen veel meer kletsen dan activiteiten doen. Vermaak me echt super goed met de kinderen en mijn collega's, super relaxed :) Nog steeds geen heimwee naar huis, prima naar mijn zin !


Mijn functioneringsgesprek ging heel erg goed, ze zijn erg tevreden over me. Wel zei mijn teamleider dat het iedereen soms verbaast hoe direct ik ben. Maar hé, lang leve de Nederlandse nuchterheid hè! ;-) Daar moest hij ook wel mee lachen en hij legde me uit dat Amerikanen en Engelsen juist alles binnen houden en het bij schone schijn houden en dat het puur een cultuur verschil is, hij had dat ook gemerkt toen hij zelf in Nederland was. Ik denk dat ik nu ook wel snap waarom veel mensen die ik ken zeggen dat Amerikanen nep gedrag vertonen, maar ik denk niet dat het echt nep is. De cultuur hier is nou eenmaal om altijd overdreven aardig te doen ook al menen ze er helemaal niets van en ergens denk ik dat het ook wel goed is, te nuchter en realistisch tegenover gedrag van anderen staan is ook niet goed. Balans, daar draait het wederom allemaal om :-) Ik probeer er rekening mee te houden dat ik hier niet altijd alles kan zeggen wat ik denk en hun houden er op hun beurt rekening mee dat ik nou eenmaal zo ben en het hart op de tong heb, zo doen we beide water bij de wijn. Wel grappig want thuis hoor ik juist vanuit school dat ik soms wat harder moet worden in dingen en soms nog te soft ben, hier vinden ze het dus al redelijk veel. Grappig :-)
Verder waren ze zoals ik al had gezegd super tevreden en mijn bazin vroeg of ik interesse en tijd heb om volgend jaar weer hier te komen werken maar ik denk niet dat ik dat ga doen, heel misschien een kleine kans als ik tijd heb maar ik wil volgend jaar voor iets anders gaan kijken om te doen buiten Europa als dat lukt.

In de groep beginnen hier en daar irritaties te ontstaan over het werk, tussen twee mensen is een fikse ruzie geweest. Dat was wel heel jammer want het beïnvloedde de hele sfeer in de groep. Gelukkig werd daar adequaat op gereageerd en was dat vrij snel opgelost. Ze noemen het hier de '21th day' als het irritatie punt komt opdrijven, maar ik vind het eigenlijk verder nog wel meevallen. We zitten 24/7 met elkaar op de lip en we hebben eigenlijk 0,0 privacy hier dus ik had het veel erger verwacht eigenlijk.
De irritaties zijn ook alleen werk-gerelateerd en komen boven drijven als we aan het werk zijn, want in onze vrije tijd is iedereen super goed gezind met elkaar en is alles heel relaxed en gezellig.

Zaterdag gingen de meesten op stap naar County Lane maar onze bazin, Caroline, Lazara en ik bleven achter. Het was blijkbaar een kleine bar waar alleen country muziek werd gedraaid, ze noemen het een 'rednecktent' en dat soort mensen 'rednecks'.
Het is een welbekende term hier, sommigen zijn er trots op en anderen voelen zich beledigd als je ze zo noemt. Als je het op zoekt en vertaald naar het Nederlands staat het voor armere boeren, dus de term zelf is helemaal niet aardig. In Nederland noemen veel mensen in de stad dat soort gebieden ook wel de gebieden met een hoog 'boerengehalte' in de breedste zin van het woord. Grappig want in Nederland is dat ook wel zo, sommige mensen zijn er heel trots op en hebben zij juist een negatieve visie op de stad en voelen anderen zich weer beledigd omdat ze zich met geen van beide echt kunnen identificeren. Leuk joh, al die verschillende mensen en hun meningen! Zo leer je altijd weer wat bij :)
Het kan denk ik heel gezellig zijn maar wij waren moe en het trok ons niet zo om naar zo'n tent opstap te gaan, dus hebben wij lekker biertjes en wijntjes gedronken in het huis van onze bazin en heel veel gelachen en gepraat, lag uiteindelijk zelf ook pas om 02.00 in bed.

Ik ben wel ontzettend moe aan het worden, ben nu 3 weken volle bak aan het werk en heb pas 1 dag vrij gehad. Vind dat niet zo heel erg omdat ik het werken super leuk vind waardoor het niet echt als werken voelt maar pfoe.. Ben toch wel blij dat ik in Nederland woon en werk, want de werkmentaliteit vind ik hier iets te veel van het goede.

Ik doe deze week weer de nachtdienst (14.30 tot 08.00), dan 'slaap' ik bij de meiden in de slaapzaal. Ze kwamen me vanochtend wakker knuffelen, super lief, voelde me net een ouder haha. Gisteren avond leuke spelletjes met ze gespeeld en omdat ze zich zo goed gedragen hebben had ik mijn telefoon met muziek aangesloten op een speaker en hebben we lekker gedanst in de slaapzaal tot het tijd was om naar bed te gaan. Was natuurlijk ook wel een mooie zet om ze alle energie er uit te laten gooien zodat ik en mijn collega ook in rust wat bij konden slapen als ze moe genoeg waren 's avonds, haha.
Met de jongens ben ik veel aan het voetballen en we hebben ook paintball. Super leuk! Jammer dat ze hier geen tennis baan hebben, maar dat kan straks weer als ik thuis ben! Verheug me stiekem toch ook wel heel erg op alle dingen als ik straks weer thuis ben!

Onze bazin, Caroline en ik zijn van de week nog even donuts gaan eten. Oh my god, wat zijn die smerig hier. Eet nóóit donuts als je in de VS bent haha ik laat nooit eten liggen maar dit ging nergens over! Merkte eerder al dat Amerikanen super spraakzaam zijn met vreemden en ik had weer aanspraak, yeah haha. Deze keer met een oud-veteraan van 86. Ze zijn hier in Amerika super trots op 'hun' jongens en je herkend een veteraan meteen met vlaggetjes aan hun auto van de VS, petjes op waar groot VETERAN - en dan de oorlog waar ze in vochten - stond. Aardige man! Was meteen super open over zijn leven, dat zijn de Amerikanen in het algemeen toch wel merk ik. Vind ik dan weer meer een voordeel dan in NL, lekker pessimistisch over vreemde mensen haha.

De Amerikanen zijn in het algemeen wel heel erg conservatief in hun denkwijzes. Ik heb gisteren lang met een moeder van één van de kids zitten praten, zij is advocaat in de strafrechtelijke sector. Ze vertelde me over een kind dat maar niet verbeterde ondanks veel therapie e.d. en die maar bleef terug vallen in het criminele circuit en die ze uiteindelijk op zijn 17e 45 jaar hebben gegeven. Ik kan er ergens wel inkomen dat als iemand maar niet verbeterd dat je dan maatregelen moet nemen maar jezus zeg haha, het blijft nog een kind. Een paar dagen terug stond ook in de krant dat twee meisjes van 12 die een ander meisje van 12 probeerden neer te steken hier in de VS waarschijnlijk 65 jaar krijgen opgelegd. Nou, ook weer te veel van het goede denk ik dan. Balans, balans, balans ;-) Want pedofielen worden hier zo lang mogelijk opgesloten, is dan weer een heel goed ding waar Nederland weer veel te soft in is. Zo kunnen alle culturen heel veel van elkaar leren door naar elkaar te kijken en luisteren.

Ja, ik verbaas en verwonder me elke dag hier in de Amerikaanse cultuur. Sommige dingen zijn veel leuker/beter dan in Nederland en andersom precies hetzelfde. Ben benieuwd hoe ik straks thuis kom na al die ervaringen en nadat ik hier veel over de culturele dingen en omgang heb geleerd.

Ik hoor net dat het 2-0 voor ons kikkerlandje, doen we goed! Wie weet zit die wereldtitel er deze keer toch wel in ;-)

Cheers!

  • 23 Juni 2014 - 21:06

    Aloyse:

    Lieve !wat een verhaal van je! Natuurlijk gaat het een keer spannen na een aantal weken, maar zolang je er zelf niet direct in betrokken wordt, valt het te behappen!
    je ziet het goed, mensen moeten de balans vinden, maar...niet ten koste van alles of henzelf. Leer van de situatie en blijf jezelf!
    Liefs fam. Gruut

  • 24 Juni 2014 - 09:40

    J.dings:

    hoi lieske net je mooie verslag gelezen
    blij dat je alles positief benaderd
    en relativeert
    houd alles onder controle en blijf jezelf
    hartstikke fijn dat het je het goed bevalt
    neem op tijd je rusten niet te veel donuts eten haha
    groetjesentot bellens of skypens










  • 24 Juni 2014 - 10:03

    Annelieswinkelmolen:

    lieve Lize Wat kun je alles mooi vertellen Kan me bijna voorstellen hoe je daar werkt met de kinderen Maar maak je niet te druk en neem ook op tijd je rust Wij vinden het fijn dat je zo goed met de andere cultuur en gewoontes kunt omgaan Lieske ik kijk alweer uit naar je volgende verslag heel veel liefs uit hoogeloon en een dikke kus van Oma!!

  • 25 Juni 2014 - 12:25

    Sanne:

    Hee meid! Leuk verslag weer! Genot om te lezen!

    Grappig dat je verteld over de 'nepheid' van Amerikanen, hebben we het nog over gehad. Denk ook dat ze dat meekrijgen om aardig en lief tegen iedereen te zijn. Vond het zelf heel moeilijk om nog de oprechtheid eruit te halen. Want ja....als iedereen altijd aardig is....wanneer menen ze het dan wel en wanneer niet. Ik zou er zelf een beetje van de wap raken. Maar knap hoe je je zo kan aanpassen, wist ik ook wel van je...je ben gewoon een goeie!

    Geniet van je tijd nog daar! Ik kijk alweer uit om een lekker koud glas cola met je te drinken op het terras.

    Gruuuuuuutjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lize

- Studente Pedagogiek - 22 jaar -I don't need a ring around my finger to make me feel complete - Levensgenieter - Dromer - Boekenworm - Nerd

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 6596

Voorgaande reizen:

28 Mei 2014 - 07 Augustus 2014

Summercamp!

Landen bezocht: